Speelplaatswerking

Meer dan ooit hebben kinderen nood aan ontspanning.

Mogelijkheden om zich uit te leven, het hoofd leeg te maken, een frisse neus op te halen, de batterijen terug op te laden… Allemaal redenen om met grote zorg het ‘speelplaatsmoment’ aan te bieden. Tijdens dit dagelijks terugkerend moment proberen wij onze leerlingen te motiveren en te ondersteunen in het zich leren ontspannen, samen te spelen, individueel te spelen, te rusten. Er wordt dus niet enkel aandacht geschonken aan het aanbieden van materialen om mee te spelen (toestellen, speelgoed) maar ook aan het leren omgaan met regels, afspraken, fairplay, respect voor elkaar. De speelplaats is ingedeeld in verschillende zones. Iedere zone is geschikt voor een welbepaalde vorm van activiteiten:

  • Rijden met de steps: onder de afgedekte zone vooraan
  • Kickeren, praten aan de houten tafels, ping pong: onder de afgedekte zone achteraan
  • Stille speelruimte (zowel binnen als buiten)
  • Speeltuigen, zandbak, zitbanken: in de open ruimte tussen de gebouwen
  • Voetbalveld, avontuurlijke speelheuvel, : in de groene zone
  • Leeshoekje, airhockey, gezelschapsspelen, knex, lego, puzzels: in de eetzaal achteraan (enkel bij slecht/koud week)

Elke activiteit is voorzien van een ‘handleiding’ die gevisualiseerd wordt door pictogrammen waarmee de kinderen waarden en normen leren opnemen. Om alle leerlingen de kans te geven aan elke activiteit te kunnen deelnemen, is een voorrangsbord uitgewerkt. Hierop kunnen leerlingen zien wie welke dag aan de beurt is.

Downloads

Onze visie

Onze school staat garant voor 3 belangrijke pijlers:

  • Dynamisch-affectieve begeleiding
  • Cognitieve vorming en schoolvaardigheden
  • Sociale vaardigheden

Lees de volledige Schoolvisie

Wist je dat?

Onze school ook actief is op facebook? bezoek onze facebook pagina